Gebruikerstesten. Want wij zien ook niet alles 🤨

Thijmen KrolGeschreven door: Thijmen Krol

Kwoter moet goed werken. Daarom zijn wij altijd bezig met het verbeteren van onze software. Maar als ontwikkelaars hebben wij daarin een probleem: wij raken gewend en hebben daarmee een blinde vlek voor eventuele problemen in de gebruikerservaring (de usability)

Daarom voeren wij gebruikerstesten uit. Zo blijven we kritisch op onze eigen werk. Recent heb ik dit uitgevoerd bij een zevental nieuwe gebruikers. Daaruit zijn een hoop kleine en grotere verbeterpunten gekomen. Later in deze blog ga ik daar een aantal van bespreken, maar eerst. Hoe doen we dat?

Hoe gaat dat, zo’n test?

Een test voeren is persoonlijk, 1 op 1. Allereerst geef ik een korte introductie en vertel wat de bedoeling is. Daarna doe ik een interview vooraf om de interesse en het kennisniveau beter in beeld te krijgen. Na het interview is het tijd voor de testtaken. Vanaf nu houd ik zoveel mogelijk mijn mond. Het gaat erom dat de tester zelf aan de slag gaat. Hoe meer sturing ik geef, hoe groter de kans dat we bepaalde zaken missen omdat ik het voorzeg. Een normale gebruiker heeft ook geen Thijmen op zijn schouder zitten die hem helpt.

De taken zijn bijvoorbeeld: “voeg een achtergrondafbeelding toe aan een tekstblok” of “sla het document op als template en verander daarna de naam van de template”. Als we de test hebben doorlopen gaan we de resultaten bespreken. Ik probeer helder te krijgen waarom bepaalde acties wel of niet lukte. Tijdens een test signaleer ik veel kleinere en grotere problemen. 

Kan ik ook meedoen?

Jazeker! Als je een keer mee wilt doen met een gebruikerstest mag je het ons laten weten. Laat je gegevens achter via het contactformulier en wij nemen contact met je op voor de volgende sessie. Als dank krijg je ook een (kleine) vergoeding.

Maar… je mag ook nu al je reactie sturen Zie je verbeterpunten, dan hoor ik het graag!

Resultaten laatste gebruikerstest

Blokken aan pagina’s toevoegen

Bij Kwoter bestaat een pagina uit één of meerdere blokken. Een blok kan vervolgens bestaan uit een prijstabel of tekst in één of meerdere kolommen. De opdracht die ik gaf was om een specifiek blok toe te voegen. Veel respondenten kwam hier niet uit. Dit kwam omdat ze niet de (gele) balk vonden om een blok toe te voegen. Deze kwam pas tevoorschijn als je met je muis in het juiste gebied stond.

Onze oplossing is dat we deze optie vanaf nu altijd tonen. Zo ben je als gebruiker beter bewust bent van deze mogelijkheid en daardoor ook van de verhouding tussen blokken en pagina’s.

Blok instellingen word vaker gebruikt dan wij verwachtte.

Per blok kan je een aantal zaken instellen. Dit wordt zichtbaar als je een blok bewerkt en/of met je muis erover heen gaat. Rechtsboven zie je de opties die je hebt. Je kunt daar de achtergrond veranderen en bijvoorbeeld de instellingen bij een prijstabel.

Respondenten zochten hier ook naar instellingen die over de pagina ging. Bijvoorbeeld het aanpassen van de naam van de pagina, het opslaan als pagina sjabloon en/of blokken aan een pagina toevoegen.

Daarom komt er binnenkort ook een nieuw ontwerp online die het gemakkelijker maakt om verschillende instellingen van zowel de pagina, blokken en achtergronden hier te veranderen. Dit zorgt er voor dat gebruikers meer alles op een centrale en verwachte plek hebben staan.

Veranderen van de kleuren

Een van de teksttaken was dat de gebruiker de tekstkleur van het gehele document moest wijzigen. Veel respondenten vonden het lastig om de dit te doen. Zij verwachtte deze opties op dezelfde plek als waar je de tekststijlen toepast. We zijn daarom bezig dat je dit ook daar kunt wijzigen.

Nog meer

Maar er is meer, denk daarbij aan:

  • Groter klikgebied in een tekstgebied waardoor je makkelijker een tekstblok aan kunt klikken
  • Toevoegen paginering
  • Een directe button voor “nieuw document” in plaats van dat je ook altijd alle templates ziet.
  • Consequente benamingen voor verschillende onderdelen. 
  • Verbeteringen in de zichtbaarheid van de status van de documenten.

Tot slot

Achteraf lijken veel problemen niet meer dan logisch. En de oplossingen zijn vaak helemaal niet zo ingewikkeld. Juist daarom doen wij deze testen, want juist deze kleine problemen zorgen soms voor grote irritaties.

Wij willen vaker deze gebruikerstesten uitvoeren om Kwoter nog beter te maken. Wil jij ook een keer mee doen aan een van deze testen? Stuur dan je gegevens via het contact formulier.