Wanneer een potentiële klant een aanvraag doet voor een product of service krijgt hij / zij een offerte opgestuurd. Deze offerte speelt een grote rol in het maken van de beslissing. Daarom is het uiterst belangrijk dat deze er qua tekst en visuele weergave er perfect uitziet. Maar wat maakt het deze offerte dan perfect? Hieronder staan een aantal tips om er voor te zorgen dat jouw offertes er tiptop uit zien!
Zodra een potentiële klant een aanvraag voor een product of service doet bij een onderneming krijgt hij/zij een offerte opgestuurd. De offerte speelt een grote rol in het maken van de beslissing. Daarom is het uiterst belangrijk dat deze er qua tekst en visuele weergave er perfect uitziet. Maar wat maakt het deze offerte dan perfect? Hieronder staan een aantal tips om er voor te zorgen dat je offerte er tiptop uitziet!
Tip 1:
Een potentiële klant heeft de eerst stap al genomen door contact op te nemen met jouw bedrijf. Hij/zij wil waarschijnlijk producten of diensten van je kopen die misschien wel veel geld kosten. Als de klant en zijn situatie in het begin van de offerte slechts beperkt worden benoemd, zal dit niet als prettig worden ervaren. Voorbeeld:
“Beste Dissel,
Naar aanleiding van uw aanvraag stuur ik u bij deze de offerte voor het gevraagde product.” 😴
Probeer nogmaals de probleemstelling erbij te halen zodra je de diensten of producten beschrijft. Voorbeeld:
“Beste Dissel,
Wij snappen heel goed dat u behoefte heeft in een goed koffiezetapparaat op uw kantoor. Slappe koffie op een journalisten bureau zorgt er voor dat uw medewerkers minder scherp zijn. Zoals u al aangaf houden de meeste mensen van Espresso cups maar er zijn ook een aantal die houden van gemalen bonen. Gelukkig bent u naar het juiste adres gegaan omdat wij al jaren honderden klanten hebben geholpen! Ik laat u graag zien welke oplossingen wij voor uw hebben en welke kosten hierbij komen kijken.”
Op deze manier herkent de klant zijn eigen situatie weer en krijgt hij/zij meer vertrouwen dat dit bedrijf zijn problemen kan oplossen. Nogmaals, probeer ook zijn situatie er ook weer bij te halen zodra je bij de diensten of producten aankomt.
Tip 2:
Zorg er voor dat een stuk uit de offerte gaat over jouw bedrijf. Laat de klant weten waarom hij/zij een goede keuze heeft gemaakt om jou te kiezen. Hieronder staan wat tips om dat goed te doen.
Let op: Wel is het belangrijk dat je weet wat voor klant je hebt. Stel een klant is relatief bekend met je bedrijf is het niet nodig om dit allemaal weer opnieuw te vertellen. Maar als de klant voor het eerst contact opneemt, is het wel handig om deze zaken te vermelden.
Tip 3:
Je klant wil graag weten wat er gaat gebeuren zodra hij/zij de offerte accepteert. Het is daarom van belang dat dit duidelijk wordt vermeld. Dit vergroot ook de kans op een succesvolle samenwerking. Hoe formulier je zoiets?
Tip 4:
Er zijn een aantal zaken die de overheid heeft bepaald wat verplicht is om te vermelden in een offerte.
Wist je dat een offerte bindend is voor de versturende partij? Dus zodra jij een offerte stuurt, ben je juridisch verplicht om dit na te komen. Zorg daarom dat je alle zaken vermeld hebt in een offerte. Wil je liever vrijblijvende of niet bindende offertes versturen? Dan kun je dit vermelden in je algemene voorwaarden.
Daarnaast raden wij ook aan dat er een “houdbaarheidsdatum” zit op de offerte. Je wilt niet als onderneming dat een klant een offerte van een jaar geleden goed kan keuren. De prijzen kunnen immers veranderd zijn of het proces dat beschreven is is niet meer van toepassing.
The Basics:
PRO Tip:
Door gebruik te maken van Kwoter springen je offertes er echt uit bij potentiële klanten. En heb je alle offertes op een centrale plek staan. Ik zal uitleggen waarom.
Kwoter is visueel ingestelde offertesoftware voor alle ondernemingen. Als jij gebruik gaat maken van Kwoter haal je alles uit je offerte. Je kan gebruik maken van YouTube video’s, iFrames (plaatsing website) en kolommen binnen je offerte. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een Google Maps inladen waar je onderneming is gevestigd, of een uitgebreide YouTube video die de dienst of product tot in de puntjes uitlegt.
Daarnaast krijg jij interessante inzichten als je een offerte verstuurd. Je ziet dan of de klant hem heeft gelezen en hoe lang. Hierdoor kun je slim inspelen door bijvoorbeeld een belletje of mailtje te doen of de klant nog verdere vragen heeft over de offerte. Dit toont tegelijkertijd ook betrokkenheid van jouw kant.
Kwoter is geheel gratis te gebruiken. Ik raad je zeker aan om het te proberen en als je eventuele vragen hebt kun je altijd contact opnemen met info@kwoter.nl.
Een offerte zal nooit perfect zijn. Wel hoop ik je geholpen te hebben op de weg hiernaartoe.
In ieder geval wens ik jou heel veel succes met het maken van je offerte of dit nu binnen Kwoter word gemaakt of gewoon via de traditionele manier!